۷ خرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۴۳

چند پرسش فرهنگی از نامزدها ـ 10

کاندیداها برای ارتقای مهندسی فرهنگی و سبک زندگی چه برنامه‌ای دارند؟

کاندیداها برای ارتقای مهندسی فرهنگی  و سبک زندگی چه برنامه‌ای دارند؟

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: کاندیداهای انتخابات بگویند درباره مهندسی فرهنگی، پیوست فرهنگ و موضوع سبک زندگی چه تحلیلی دارند و برای اصلاح و ارتقای آنها چه پیشنهادی دارند؟

منصور واعظی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دبیر شورای فرهنگ عمومی است که پیش از این در پست‌هایی مانند ریاست سازمان فرهنگی شهرداری تهران و دیگر پست‌های فرهنگی در سازمان صدا و سیما مسئولیت داشته است. واعظی یکی از مدیران فرهنگی است که دغدغه‌های مشخصی در این حوزه دارد. او در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره این دغدغه‌ها و سئوالاتی که از کاندیدهای ریاست جمهوری دارد، موارد سئوالش را با یک موضوع کلی آغاز می‌کند.

واعظی می‌گوید: اولین سئوالی که از کاندیدهای ریاست جمهوری دارم این است که «تحلیل شما از فرهنگ چیست؟» آیا فرهنگ را بخشی از جامعه می‌دانید یا این‌که ابعادی از آن در همه مسائل جاری و ساری است؟ این سئوال باعث می‌شود سئوال دیگری هم در ادامه بیاید و آن سئوال هم این است که «مسائل کلان فرهنگی از نظر شما کدام است؟» این مسئله اهمیت زیادی دارد که کاندیداها کدام مسائل را در اولویت قرار می‌دهند و کدام موضوع را از مسائل کلان فرهنگی به حساب می‌آورند.

وی افزود: سئوال دیگرم این است که آیا «فرهنگ را مدیریت‌پذیر می‌دانید؟» اگر جواب این سئوال بله است، مدیریت آن باید متمرکز باشد یا نهادها و دستگاه‌های مختلف باید هرکدام در حوزه خود عمل کنند و نتیجه‌ها هماهنگ می‌شود؟ در این رابطه چه جایگاهی برای نهادهای مردم قائل هستید و با آن‌ها چگونه تعامل خواهید داشت؟

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت:‌ با توجه به نظام کلی برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کشور، سئوال دیگرم از کاندیداها این است که چه جایگاهی برای شورای عالی انقلاب فرهنگی و به تبع آن شورای فرهنگ عمومی قائل هستند؟ به تبع این سئوال، سئوال دیگری در پی می‌آید. به این ترتیب که نامزدها چگونه می‌خواهند اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی را تضمین کنند؟ همچنین هزینه‌ طرح و برنامه‌ها چگونه تامین خواهد شد؟ سئوال دیگری که در این زمینه وارد است،‌ این است که رصد و بازرسی اجرایی برنامه‌ها با چه مکانیزمی انجام می‌شود؟

واعظی ادامه داد: سئوال مهم دیگری که کاندیداها باید به آن‌ جواب بدهند این است که مهم‌ترین نقاط ضعف و قوت فرهنگ موجود کشور را چه می‌دانند و برای تثبیت و ارتقای قوت‌ها و رفع ضعف‌ها چه راهکارهایی دارند؟ یکی از سئوال‌های مهم دیگر این است که برنامه فرهنگی کاندیداها برای تحقق شعار امسال یعنی «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» چیست؟ یکی از مسائل مهمی که کاندیداها باید درباره‌اش پاسخگو باشند، موضعشان درباره تهاجم فرهنگی، جنگ نرم و شبیخون فرهنگی است که از منظر آن‌ها چه ابعاد و اجزایی دارند. کاندیداها باید این مورد را مشخص کنند و بگویند برای پیروزی در این جبهه فرهنگی چه برنامه‌ای دارند؟

دبیر شورای فرهنگ عمومی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ سئوال دیگرم از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری این است که وزیر فرهنگ و ارشادشان، مشاوران و همکاران فرهنگی‌شان چه ویژگی‌هایی خواهند داشت؟ سئوال پایانی نیز یک مورد تحلیلی است. یعنی نامزدهای انتخابات به این مورد پاسخ بدهند که در ارتباط با مهندسی فرهنگی، پیوست فرهنگ و موضوع سبک زندگی که از جمله خواسته‌های رهبر انقلاب هستند، چه تحلیلی دارند و برای اصلاح و ارتقای آن‌ها چه پیشنهادی دارند؟

کد خبر 2064690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha